1. Vad vill du uppnå med hemsidan?
Tänk igenom vilka mål du har med hemsidan, och med att göra om den. Vilken roll ska hemsidan spela för ditt företag? Ska den sälja, informera, underhålla, kommunicera, skapa identitet..? Formulera detta innan du går vidare med mer konkreta planer. Designen och strukturen ska förstås kretsa kring hemsidans övergripande syfte.
Kom ihåg att en hemsida sällan fungerar bäst som en ren informationstavla, eller som ett ”konstverk”. En webbplats bör erbjuda någon form av funktion eller nytta för sina besökare – och för att göra det måste besökaren förstå vad hemsidan går ut på, vad hen kan uppnå på sajten.
2. Fokusera på besökaren
Detta är A och O: hemsidor som är användarvänliga för målgruppen skapar intresse och affärer! En hemsida som utvecklas utifrån vad avsändaren vill berätta brukar sällan bli lika framgångsrik. Vänd på det istället, och utgå från besökarens behov. Vilka är dina besökare? Vilka målgrupper har du? Måla upp några scenarier utifrån dina tänkta besökare: vilka behov har de när de kommer till din hemsida? Deras ärende, fråga eller problem bör styra webbplatsens struktur och tänkta ”väg”.
Det kan vara bra att spåna på mer än ett scenario och mer än en tänkt besökargrupp. Olika besökare kan ju ta olika vägar, och ha olika syften med sitt besök på din sajt. Olika besökare har olika förutsättningar:
- Tekniska: surfar man på dator eller mobil, med vilken uppkoppling?
- Fysiska: har målgruppen funktionshinder som nedsatt syn eller andra begränsningar som du bör ta hänsyn till?
- Ålder: man uppfattar webbdesign och navigering olika beroende på ålder och erfarenhet.
- Intresse och attityd: vilken ”grundinställning” kommer dina besökare med, är de positivt inställda? Stressade? Irriterade? Inspirerade?
3. Fastställ företagets identitet = varumärket!
Vad är ditt företag? Och vad är företaget inte? Sätt upp några värdeord som kommunicerar och sammanfattar företagets och varumärkets känsla och identitet. T ex ”jordnära, kamratlig och serviceinriktad” eller ”exklusiv, högkvalitativ och trendig”. Sådana värden ska få genomsyra allt ifrån profilfärger och typsnitt till ordval och budskap. En superstilren och stram webbdesign kan vara jättesnygg och passa perfekt för ett trendigt modemärke i innerstan, men passa mindre bra för en djuraffär eller en VVS-firma. Eller en färgglad design och personligt tilltal i texter kan vara klockrent för en barnklädesbutik men samtidigt upplevas som fel för en advokatbyrå.
Tänk på känslan du vill skapa, och känslorna som du önskar väcka hos besökaren. Webbdesignen bör styras utifrån företagets ”personlighet” – ditt varumärke. Och ja, alla företag har någon form av varumärke även om du inte tycker du har det. Om du inte definierat din varumärkesidentitet så innebär det inte att du saknar en – du har bara inte tagit kontroll över den utan låter den skapas i mottagarens tolkning. Se till att själv ha definierat företagets identitet! Ett sammanhållen och konsekvent företagsidentitet ger dina besökare en trovärdig och tydlig bild av ditt företag.